Kunstlessen & workshops

Wendy verzorgt kunstlessen voor kinderen en workshops voor pedagogisch medewerkers.
Vanuit haar passie voor kunst & pedagogiek weet zij voor iedere locatie een passend kunst- of inspiratieprogramma vorm te geven, waarbij de behoefte van het kind en/of de organisatie mee genomen wordt.
Neem gerust contact op voor meer informatie, een vrijblijvend telefonisch gesprek en/of offerte.

Mogelijkheden:

  • Workshop: Kunstzinnige activiteiten op de BSO (4-12 jaar)
  • Workshop: Kunstzinnig en expressief werken met peuters op het kdv (van 2,5 tot 4 jaar)
  • Workshop: Wie ben jij en hoe kun jij jóuw creativiteit inzetten binnen de pedagogische praktijk waarin je werkt?


Wendy is kunstvakdocent in de kinderopvang: ‘Het mooiste is als er iets gebeurt in een kind’

Een artikel van Karin Broeren voor Kinderopvangtotaal.nl

Kunst en peuters: een geschikte combi? Volgens Wendy de Boer, kunstdocent in de kinderopvang, absoluut. Ze geeft kunstlessen op kinderdagverblijven, peutergroepen en de bso. ‘Sommige kinderen hebben moeite met vies worden; dat zijn ze niet gewend.’

‘Ik ben erin gerold’, aldus Wendy de Boer, als ik haar vraag hoe je toch in zo’n bijzonder beroep terechtkomt. Ze verzorgt nu sinds twee jaar losse kunstlessen en vaste kunstprogramma’s bij diverse kinderopvanglocaties. ‘Ik ben afgestudeerd aan de kunstacademie en ben opgeleid als interieurarchitect. Na mijn studie was het mijn ideaal om iedere dag van de week iets anders te doen. Al vrij snel begon ik met werken als zelfstandig ondernemer. Ik deed en doe illustratiewerk en ik heb kunstlessen in kwetsbare wijken in Den Haag gegeven.’ Op dit moment is Wendy ook bezig met een master Ecologische Pedagogiek; ze heeft naar eigen zeggen een passie voor kunst én pedagogiek. ‘Tijdens deze master moest ik ook in de pedagogische praktijk gaan werken. Toen ben ik bij een kinderopvangorganisatie gaan solliciteren en daar hoorden ze van mijn achtergrond. Ze hadden een atelierruimte waar nauwelijks gebruik van werd gemaakt. Toen ben ik daar kunstlessen gaan geven. In mijn werk kan ik dus mijn twee passies combineren. Ik word daarom bij mijn vaste kinderopvang-opdrachtgever ook wel “de kunstpedagoog” genoemd.’

Kunstlessen voor peuters
Kunstlessen op een kinderdagverblijf of peutergroep: wat moeten we ons daarbij voorstellen? ‘Ik verzorg de lessen voor kinderen vanaf zo’n twee jaar. Het is eigenlijk een eerste kennismaking met kunst. Het vasthouden van een kwastje, leren om het kwastje in de verf te dopen, een kleurtje gebruiken en dan weer wassen in de waterpot. Het is vooral experimenteel. We gaan ook weleens met autootjes door de acrylverf heen. Of we schilderen met plamuurmessen – onder goed toezicht uiteraard. Dan kijken we: wat gebeurt er? Hoe mengt de verf? Wat gebeurt er als ik er een kleurtje bij doe?’ De belangrijkste les die Wendy geleerd heeft bij de peuters? ‘Dat hun spanningsboog nog vrij kort is, haha! Ik geef ze dan ook les in 3 stappen.  De eerste stap is dat ze de achtergrond met bijvoorbeeld een roller helemaal kleuren. Vervolgens gaan ze met bijvoorbeeld acrylverf en een kwastje schilderen. De laatste stap is de finishing touch: bijvoorbeeld wat glitters toevoegen.’

Bij kinderen in de bso-leeftijd is het nabeschouwen ook belangrijk volgens Wendy. ‘Het geeft bewustwording bij ze. Het is heel waardevol voor hun persoonlijke ontwikkeling en hun zelfbeeld. Door zo’n kunstzinnige activiteit leren ze ook om te gaan met uitdagingen. Soms zijn ze halverwege helemaal niet blij met wat ze hebben gemaakt, maar probeer ik er samen toch nog iets moois van te maken en niet op te geven.’

Inspirerend voor kinderen én medewerkers
Volgens Wendy zijn de kunstlessen goed voor de ontwikkeling van kinderen, óók als ze nog maar een paar jaar oud zijn. ‘Het leren werken met kunstmateriaal, leren dat handen vies mogen worden, op een experimentele manier bezig zijn zonder dat daar perse iets moois uitkomt en natuurlijk talentontwikkeling. Pedagogisch medewerkers merken soms ook dat kinderen best veel moeite hebben met vies worden; dat zijn ze niet gewend. Daarnaast is het voor andere kinderen een manier om bepaalde gebeurtenissen te verwerken. Ik heb weleens een kindje dat erg huilde uit de groep meegenomen naar het atelier om te schilderen. Het kindje raakte nieuwsgierig en kwam tot rust. Daarna voegde hij/zij zich weer makkelijk in de groep. Voor sommige kinderen is het een rustpunt en voor anderen weer een uitje.’

Maar… de lessen zijn niet alleen inspirerend voor kinderen. ‘Ik merk dat de pedagogisch medewerkers het leuk vinden dat er iemand “iets anders” komt brengen. Zij raken daardoor ook weer geïnspireerd, bijvoorbeeld door een bepaald materiaal wat ik gebruik en gaan ze daar een andere keer verder mee aan de slag.’

Mooie momenten
Het mooiste aan Wendy’s werk? ‘Het inspelen op de behoeften en talenten van kinderen. Een tijdje terug was er een meisje uit groep 8 die iets voor zichzelf aan het schilderen was. Dat werd ontzettend mooi. Op een gegeven moment waren er allemaal kinderen om haar heen aan het verzamelen. Ze zeiden: “Kijk wat ze doet, kunnen wij dat ook leren?” De week erop heb ik aan haar gevraagd of ze het leuk zou vinden om samen met mij de kunstles te verzorgen. Dan mocht zij uitleggen hoe je zoiets maakt. Ik zag haar strálen!’

Ook kinderen die van tevoren tegen een bepaalde opdracht aanhikken en die met behulp van Wendy alsnog doorzetten én vervolgens blij zijn met het resultaat, vindt de docente mooi. ‘Dan staan ze stralend naast me en hebben ze zichzelf verrast: “Het is toch gelukt!” Als er iets gebeurt in een kind; dat vind ik het mooiste van wat ik doe.’

Bron: https://www.kinderopvangtotaal.nl/wendy-is-kunstvakdocent-in-de-kinderopvang-het-mooiste-is-als-er-iets-gebeurt-in-een-kind/

Filmpje waar Wendy aan mee werkte voor het BMK, mei 2023
https://www.youtube.com/watch?v=Krtu8LrtQrc