Deze corona-periode brengt onmetelijk veel inzichten. Het brengt als je er bewust mee bent zoveel informatie naar boven. Zoals het contact dat ik heb of had met mensen om mij heen. Simpelweg gezegd: ik ondervind wie me het meest dierbaar zijn. Wie mijn echte vrienden zijn. Wie belt, appt, schrijft me of reageert op mijn geschreven blogs. Wie doet de moeite om in contact te blijven en van wie hoor je niets meer.
Het gaat 2 kanten op. Want naast dat ik me bewust ben van de interesse die ik ontvang, ben ik ook me ook bewust van de contacten die ik zelf onderhoud. Wie ik bel, wie ik schrijf, op wie ik reageer, wiens social-media post ik like of deel en aan wie ik het meeste denk. Dit is wat een crisis doet. En ik zie dat als 1 van de positieve kanten van deze periode.
We hebben het allemaal druk (gehad) in de aanloop naar deze crisis, ik denk dat de meesten die meelezen kunnen beamen dat we de dagen vulden met allerlei verwachtingen (van anderen), afspraken, patronen en tradities, zonder dat we daar geregeld bij stil stonden. Nu alles even on-hold staat kunnen we bezinnen, weer scherper vernieuwde plannen maken.
Ik bedoel daarmee niet alleen de trouwheid sociaal gezien, maar ook de verbinding met andere dingen die we zo liefhebben. Hobby’s die we ineens kunnen oppakken omdat we er voorheen geen tijd voor hadden, de rust vinden om weer eens uitgebreid te koken, dat boek eindelijk eens uit te lezen en de kast eens uit te mesten. Niet omdat het móet, maar omdat we er onderliggend gezien al langer naar verlangen, maar niet eerder de tijd namen om ons er toe te zetten.
Gratis printable
We waren lui vandaag. Hebben best wel wat gedaan maar in een tempo dat laag en ontspannen lag. Voor kleuter had ik een printable gemaakt met letters in hartjes. Ik voel me ontzettend geïnspireerd en heb zin om allerlei projecten op te pakken of uit te voeren. Maandag heb ik ‘toestemming’ gekregen van Bas om de dag tot 15.00 uur te kunnen werken. Dat is nodig ook, want ik heb wat mails die aandacht behoeven en ideeën die ik niet langer verder kan wegstoppen.
De printable was leuk om te doen met hem. We kleurden de hartjes en het poppetje van het stoeltje mocht op de letters gaan zitten die ik opnoemde. ‘Waar is de… S?’ En dan zette hij het poppetje op de letter. Hij heeft een enorme interesse in grote getalen (100 000 enzo) en ook in (bepaalde) letters. Vooral de letters van zijn naam, en de begin letters van broer en zus.
Voor wie het leuk vindt om de printable letters herkennen óók te printen en te doen, klik op deze link.
Verder kleurden we een houten tolletje, deden rijm-oefeningen, bakten we brood, schilderden we het zoutdeeg van gister, verschoonden we het kuikenverblijf en het hok van de cavia, speelden met de houten treinbaan, werd er weer geskypet met de ene oma en gefacetimed met de andere oma, gezoomd met de klas, gelezen in boeken en Donald Ducks, gespotify’d en deed ik een activiteitvoorstel in een Livevideo op instagram.
Dus of we nu écht zo’n luie dag hadden? 😉
In deze corona-periode heb ik mijn blog oppakt om mijn (pedagogische) visie, ervaringen en inspiratie te delen in deze periode van thuisblijven.
Ik ben moeder van 3 kinderen:
Kleuter (4) Vrije school onderwijs, kleuterklas
Zoon (8) Montessori onderwijs, middenbouw (groep 4)
Dochter (10) Vrije school onderwijs, klas 5 (groep 7)
Kleurplaat voor kinderen die nu thuis werken en leren! Klik hier