Tot 15.00 uur aan de bak

Vanmorgen liep Bas gezellig mee ‘naar school’. Hij was al vroeg begonnen in mijn kantoor en nam dus even pauze. Na de ochtendgymnastiek in de tuin en het dagelijkse ochtend-vlogje (waarbij Bas ook in beeld kwam, maar van mij niks mocht zeggen, en dat ook heel braaf dus niet deed, haha) gingen we naar binnen en deden we de 2 ochtendspreuken (van dochter en kleuter, Vrije school). Zoon kan deze spreuken feilloos mee opzeggen, zo knap en snel hoe hij al die zinnen kan onthouden. Kinderen leren zo vlug soms!

31 maart (16)
Na het dagelijks dictee kon zoon aan de slag, hielp Bas dochter op weg en ontfermde ik  mij over kleuter. Er waren filmpjes van zijn juffie binnen, dus wij zochten de rust op in mijn kantoor om deze af te spelen. Hij deed de vingerspelletjes en gebaren als vanzelfsprekend mee.
Ook was er een pakketje bezorgd van mijn moeder. Met een brief, maar ook iets om te knutselen voor Pasen enzo. Superleuk om samen even uit te pakken en daar de tijd voor te hebben.

Naar de Albert Heijn
Zoon had een heel afwisselende dag, en ik had geluk dat Bas 1,5 uur begeleiding overnam.
Ik deed ondertussen boodschappen bij AH, een beleving opzich, overigens vooral positief. Er wordt met zoveel aandacht en kalmte bewogen door de supermarkt in deze tijd. In Den Haag is het ál-tijd druk in een supermarkt, en nu, geen kleine kinderen, geen drukke scholieren, iedereen let op elkaar en is mak. Het is bovenal gewoon heel erg rustig en stil. Dit is misschien wel de ultieme vertraging waar we allemaal hals reikend (onbewust) naar verlangden?

Ik had alles voorbereid klaargelegd voordat ik wegging en B heeft een groot gedeelte snappet (via tablet) overgenomen (sommen begeleiden e.d. op de tablet, daar vind ik minder aan).


Dictee met stoepkrijt 
Via school kreeg K vandaag op de mail ook nog een buiten opdracht. Ik liet hem het filmpje van de juf zien en printte de meegezonden woordenlijst uit. De bedoeling was om de lijst op straat onder een steen te leggen (zodat hij niet weg zou waaien) en op deze manier een soort ‘ren-dictee’ te doen.
1 woord onthouden en dan rennen, opschrijven, terugrennen, 2e woord, enz.
Dit soort opdrachten vind ik zo goed gezond (qua beweging) en speels bedacht (motiverend). Het traint het vermogen tot onthouden, het vraagt inspanning (fysiek) en kon ook nog eens buiten plaatsvinden in de zon en frisse lucht. Heel blij met de aanrijking van deze lesstof door zijn school (Montessori onderwijs).


Ook merk ik deze week dat alles nog steeds (!) een weg/ structuur moet vinden. Waar dochter bijvoorbeeld in de eerste weken een weekplanning kreeg, ontving zij nu een (duidelijke) planning per dág. En waar zoon eerst werkte met dagplanningen heeft hij (of wij) nu wat meer vrijheid gekregen om aan de hand van weekopgave de dagen zelf in te plannen.
Vanuit de visie van Maria Montessori mogen kinderen leren en werken met hetgeen waar zij zelf behoefte of interesse voor voelen. Ik boog mij vanmiddag over het werk om toch een dagindeling te maken en zo schreef ik de taken voor morgen, donderdag en vrijdag op Papiertjes (postcards via Eenpapiertje) met vakjes erachter. Zo had ik het werk voor vandaag (gisteravond) óók voorbereid. Deze vakjes-methode werkt hier voortreffelijk. We beginnen dagelijks met een vast onderdeel (dictee) en voor de andere taken mag hij zelf een volgorde hanteren. Als een taak voltooid is, nagekeken of besproken met Bas of mij, mag hij een kruisje zetten. Dit zorgt ervoor dat hij het welverdiende stukje regie in eigen handen heeft, maar tóch de taken verricht die hij dagelijks moet doen.

Extra
Toch moet er wel ruimte blijven voor extra impulsen, zo sprak hij ons gister uit dat hij graag Engels wilde gaan leren. Ik wil deze impuls en interesse graag beantwoorden dus printte ik gisteravond 2 pagina’s uit (gevonden via google, ingetypt Engels leren groep 4) en daar mocht hij dus vandaag ook mee aan de slag gaan. We hebben ‘body-woorden’ (woorden over het menselijk lichaam) vertaalt en de uitspraak ervan hardop geoefend.
Het lijkt alsof we nu in deze 3e week, een goed systeem te pakken hebben. Dat geeft mij wat rust en vanwege de genomen voorbereiding wat meer tijd in de komende dagen.


Belonen
Het afvinken van de vakjes na een taak voelt voldoenend voor hem en ook voor dochter heb ik haar dagplannig gemaakt door haar meester, omgezet naar een beknopte planning-a-la-mama en aangevuld met wat (leukere!) tekenopdrachten. Ik mis bij haar (ondanks haar Vrije school onderwijs) énorm de creatieve touch in de planning. Haar werk is nog steeds (ik ben eerlijk) oer-saai. Gelukkig heeft ze de kipjes ter afleiding en doet ze geregeld  mee met een opdracht van 1 van haar broertjes.
Om toch door die saaie werkbladen heen te ploeteren had ik haar vanmiddag 4 paas-eitjes gegeven. Na ieder blad mocht ze er 1 opeten.

Tot 15.00 uur
Vandaag hadden wij echt tot 15.00 uur nodig om de dagplanning af te werken. Ik ben dankbaar (niet financieel overigens) dat ik uit het werk gelopen ben, want ik zou niet weten hoe ik de kinderen anders zou kunnen begeleiden, mét een kleuter erbij.

Wij kijken uit naar de persconferentie vanavond. En met name de gebarentolk. Want één van de ‘nieuwsbegrip’ opdrachten van zoon ging over de Irma Sluis, de gebarentolk bij de persconferenties van de laatste tijd.
Maar ook zijn we erg nieuwsgierig naar ‘het aantal weken’ dat we op deze voet nog verder mogen thuisonderwijzen. Ik heb de smaak te pakken, enorm veel (bloed, zweet en bakken vol tranen) geïnvesteerd, dus kom maar door met die datum!
Tm de zomervakantie?


In deze corona-periode heb ik mijn blog oppakt om mijn (pedagogische) visie, ervaringen en inspiratie te delen in deze periode van thuisblijven.

Ik ben moeder van 3 kinderen:
Kleuter (4) Vrije school onderwijs, kleuterklas
Zoon (8) Montessori onderwijs, middenbouw (groep 4)
Dochter (10) Vrije school onderwijs, klas 5 (groep 7)

Kleurplaat voor kinderen die nu thuis werken en leren! Klik hier

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s