Met potten, pannen, pollepels én YouTube

Mijn voornemen is om ieder een dag een blog te schrijven deze periode. De reden moge duidelijk zijn. Er gebeurt zó veel en ik merk de behoefte om deze bijzondere dagen tijdens de Corona-crisis vast te leggen. Ik ben een fanatiek fotoboek-maker. Ik houd jaarboeken bij van ons gezin en daarnaast leg ik digitaal ook mijlpalen of momenten van geluk vast op mijn instagram-account. Door iedere dag een blog te schrijven kan ik straks, als de tijden rustiger zijn (?) mijn fotoboeken aan de hand van mijn blogs maken. 
Ik heb overwogen om mijn dagelijkse belevenissen gewoon in een word-document samen te bundelen, maar ik merk dat veel lezers (familie, vrienden, volgers) het leuk vinden om op te hoogte te blijven van ons.

Vandaag begon de dag weer zoals altijd. Bas was al (erg) vroeg ‘naar zijn werk’ en dus voor ons uit het zicht en onbereikbaar, omdat hij veel meetings via skype e.d. op de planning had staan. Normaal gesproken zien wij Bas ’s ochtends ook niet. Hij begint altijd rond 7.00 uur in Schiedam of in het Botlek-gebied. Ik gaf de kinderen ontbijt, stofzuigde de woonkamer en keurig op tijd trokken we onze laarzen aan.


Les over schrikkel
De ochtend was ‘productief’. Na de ‘studiedag’ van gister had ik de kinderen er op voorbereid dat we vandaag wat meters zouden maken. We hebben ongelooflijk veel gedaan, maar ik voegde daar ook wat afwisselende activiteitjes aan toe.
Dochter kreeg een weekinstructie te zien via een whatsapp-filmpje, maakte en versierde wat sommen op een Papiertje spring en ging vervolgens geconcentreerd aan de slag in haar (S)Taal werkboek. Zij nam geregeld even pauze om met 1 van de kuikens te knuffelen. We willen ze graag heel tam maken. Bij zoon nam ik een dictee af, oefenden we samen -ng en -nk woorden en besteedde ik aandacht aan een stukje ‘kosmisch onderwijs’. We behandelen het onderwerp: schrikkeljaar. Ontzettend leuk! We maakten een indeling op een Papiertje circle, ik liet hem rondom de jaartallen 2000 tm 2020 (heden) schrijven. Al rekenend liet ik hem ontdekken welke jaartallen (kijkend naar de laatste 2 cijfers) schrikkeljaren waren (deelbaar door 4). We deden een oefening om de maanden van het jaar op volgorde te trainen (herhaling van vrijdag) en op onze knokkels telden we de aantal dagen van het jaar met de uitzondering van de 2e maand: 28 dagen. Het was ontzettend leuk om hem zélf op deze manier, met eigen les, te laten ontdekken hoe dit nu allemaal in elkaar steekt. Hij wilde graag bliksems tekenen op zijn werk en ik vertelde hem dat sommige kinderen maar 1 x in de 4 jaar jarig zijn. En we schreven de ‘buur-data’ op (28 februari en 1 maart). We rekenden ook uit, hoeveel dagen het zou zijn als híj geboren was op 29 februari 2012 ipv op 21 maart 2012 (<- schrikkeljaar) en zelf dus een schrikkelkind zou zijn. Dat zou precies 21 dagen zijn, en hoeveel weken is dat? Exact! Delen door 7, dus 3 weken.
Als je mij mijn gang laat gaan zitten de kinderen 24/7 te rekenen en tekenen, dus hier hielden we het dan wel echt even bij 😉

Potten en pannen
Kleuter vermaakte zich goed met speelzand en mocht daarna met zijn broer meekijken naar een YouTube-les van zijn muziekmeester van school. Zoon gebaarde mij dat ik weg moest en wilde wat privacy. Toen ik de deur sloot hoorde ik hem luidkeels meezingen. Fantastisch! Toen het filmpje afgelopen was stond kleuter in de keukenlade te rommelen. Terwijl ik nakijkwerk aan het doen was, liepen mijn zoons met potten, pannen en pollepels de kamer in en gingen keihard aan het werk om een nieuw ritme te bedenken (opdracht van de muziekmeester!) Ahhh fijn, lieve jongens, gaan jullie dat even boven doen? Top! En sluit de deur even 😉
Ze hebben een prachtig ritme bedacht en daar een filmpje van gemaakt met de tablet.

Buro Blis voor gegarandeerd gebruik van fantasie en bewegen
Na weer een werkblad kregen de kinderen een theaterlesje van Buro Bis te zien. Ik kreeg al verschillende tips via de app en instagram dat dit echt een aanrader is. Ik was dus erg nieuwsgierig geworden, nou ik kan jullie zeggen! SUPERLEUK! Terecht een gouden tip voor kinderen en ouders. Licht en leuk, grappig en gezellig, hoe Anneke dit doet. Ze triggert je fantasie! Via haar instagram-account kun je de lessen vinden. Ook voor oudere kinderen, let maar op. Na het filmpje deden wij zelf ook het spelletje. Iets aan elkaar geven wat je níet ziet! Zo gaf ik Ian een kuiken en Ian mij een boom (zwaaaaaaar). En van Karel kreeg ik een edelsteen (mooooi) en zo gingen we maar door. Súper leuk! Bas gaf ik later de middag een ring. Was hij blij mee. Maar hij vroeg me niet. Dat is nou jammer.

Deze Corona-periode: ik vind het 1 groot verrijkend feest mensen! Geef mij (dit zeg ik nu) nog maar 3 maanden erbij!

Streng
Na een korte break (speelkwartier in de tuin) moest ik optreden en streng zijn om de kinderen weer aan het werk te krijgen. Uiteindelijk lukte het me ook erg moeilijk om me te concentreren omdat kleuter erg veel aandacht vroeg. Ik heb daarom snel een boterhammetje voor hem gemaakt en een pakje geven en hem met een koptelefoon op en tablet op schoot NPO zappelin laten kijken (app).

ian kleuter

Na de lunch kwamen mijn ouders langs. Ik had hen 2 weken geleden precies nog gezien ’s avonds. Maar zij hadden de kinderen al een langere tijd niet gezien en we hadden afgesproken dat we vooral veel buiten, in de tuin, zouden zijn tijdens hun bezoek én absoluut 1,5 meter afstand zouden aanhouden. Dat lukte ontzettend goed. Papa heeft eerst onze kuikens bewonderd en even vastgehouden. Mama keek (raakte niets aan) naar de cadeautjes die zoon had gekregen voor zijn verjaardag en ik liet haar wat schoolwerk zien. Papa hielp ons een klein beetje met de fundatie / ondergrond voor het kippenhok buiten in de tuin en we hebben op het terras bijgepraat en gelachen. Met een zonnetje erbij. Ik heb niet eerder zo lang (lees: 20 min) stilgezeten op 1 plek sinds de Corona-crisis. Zo fijn.

Mijn ouders
Terwijl zoon nog wat slagwerk liet zien aan mijn ouders op zijn drumstel en de kleuter daar gezellig op danste, deed dochter een testsessie op de tablet met haar klasgenootjes.
Bas was inmiddels mijn kantoor weer ingedoken om een belangrijke conference call oid te voeren. Dankbaar dat wij een werkplek aan huis hebben, die we met 2 deuren kunnen afsluiten en daarmee alle rust kunnen creëren om te werken. Zonder dus geluiden op te vangen van wat er in de rest van het huis gebeurd.

Ik zwaaide mijn ouders uit (wanneer zie ik ze weer?) en gaf de kinderen een waterijsje en praatte bij met Bas en checkte wat mail. Er is momenteel best wat werk rondom Papiertje. Dankbaar voor. Het gaat goed met de Papiertjes in deze stay-at-home-tijd.


Cadeautas
Eind van de middag ging de bel en kregen we een enorme tas vol mooie cadeautjes, nog voor Karel’s verjaardag. Het leek wel Sinterklaas! Allemaal presentjes in de mooiste papiertjes. Er zat voor iedereen iets bij. Een prachtige postkaarten set om in te kleuren met dierenprints voor dochter en leuke A3 vellen met opdrachten voor kleuter. Voor mij ook een mooi doosje, dat ik vanavond rustig ga uitpakken. Ik bedankte vriendin op WhatsApp met een filmpje. Wat is zo’n verjaardag op afstand toch aandachtvol. Er kwam ook nog een kaart binnen die we rustig morgen gaan openen. Dankbaar voor alle lieve mensen om ons heen. Het was een fijne dag. Terwijl ik dit blog afrond kijken mijn lieve jongens naar Dierendorpje op YouTube. Ook weer echt een aanrader, zo zoet en mooie tekeningen. Gezellig om naast mij te horen terwijl ik typ… Af en toe stoot kleuter mij aan: Mama dit moet je zien, kijk die aap!

We bestelden pizza en ik hoop heel stiekem vanavond rustig mijn ingekomen post te lezen/ bekijken en weer eens wat op tv te kunnen zien en/of een vriendin even te bellen.

In de komende periode wil ik mijn blog oppakken om mijn (pedagogische) visie, ervaringen en inspiratie te delen in deze periode van thuisblijven.

Ik ben moeder van 3 kinderen:
Kleuter (4) Vrije school onderwijs, kleuterklas
Zoon (8) Montessori onderwijs, middenbouw (groep 4)
Dochter (10) Vrije school onderwijs, klas 5 (groep 7)

Kleurplaat voor kinderen die nu thuis werken en leren! Klik hier

 

 

2 gedachtes over “Met potten, pannen, pollepels én YouTube

  1. Lieve Wendy, heel mooi beschreven. Wat gaat het goed zó met de kinderen. Moeilijke tijd voor iedereen. Heel begrijpelijk dat het fijn was, dat jouw ouders even langs kwamen. Ik mis mijn ouders, kinderen en kleinkinderen enorm. Helaas val ik onder de risico groep, het nu niet anders. Veel succes verder met jouw blog. Liefs, Esther

    • Esther dank je wel voor je reactie. Leuk dat je mijn blog leest. Heel veel sterkte in deze ongelooflijk zorgwekkende periode. Het valt niet mee om te moeten accepteren. Stuur elkaar maar zoveel mogelijk berichtjes en post. Ik zie op FB dat je dit ook al doet ❤ Ik denk aan je. Liefs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s