Muziek als reset-knop

We zijn 1 week op weg en hebben er een intens overweldigende leuke verjaardag opzitten en nu maken we ons langzaam weer op voor week 2: thuisonderwijs.
Wat ik na vorige week heb geleerd is vooral de lat minder hoog te leggen. Te gaan kiezen voor liever mínder doen met goede en vrolijke concentratie ipv eindeloos werkbladen met de kinderen door-buffelen zonder motivatie en frisse tegenzin.

Resumé vorige week
We merkten echt dat we ’s avonds duizelig waren, ons hoofd draaide overuren, overdag aten we te weinig omdat we vooral bezig waren met de energie- en eetritmes van de kinderen. We wilden ze graag goed les geven met de correcte begeleiding én daarnaast ook alle gedragsprobleempjes en emoties opvangen, doorgronden en laten herstellen.

Bas heeft een verantwoordelijke baan en werd continue gebeld en moet ook gewoon 8 uur maken per dag en ben ik als zzp-er ook echt zoekende naar hoe ik dit financieel moet gaan doen in deze periode. Wij willen zoals iedereen comfortabel boven water blijven en gezond mentaal kunnen blijven functioneren. De druk is echt heel hoog geweest vorige week. En vooral super intens mbt alle veranderingen en input van nieuws, de zorgen die we voelen, medelijden, angst en onduidelijkheid.

Zelf probeer ik zo min mogelijk te kijken naar nieuwsberichten, tv staat hier overdag voor 21 uur dan ook nooit aan. Het is gezond denk ik om in deze tijd een filter te hanteren. Jezelf beperkte nieuwstijd geven en gedisciplineerd je aan die tijden houden.

We hebben allemaal veel op ons bord momenteel, niet alleen qua praktisch werk maar vooral in ons hoofd.
Om niet door te slaan in gedachtestromen of frustraties, zetten wij hier regelmatig een liedje op via spotify. De kinderen mogen zelf ieder 1 kiezen en dan gaan we lekker (gek) dansen en meezingen.
(Ik kies vaak voor het liedje ‘De zon op’ deze maakt mij ontzettend rustig en vrolijk)

Muziek kan stemming-versterkend werken, maar ook stemming-makend.
Als ik als moeder het even niet meer wist deze week, koos ik voor het luisteren of afspelen van muziek of een time-out. Een lock-down in een lock-down. Oftwel, de kinderen in een andere kamer laten (niet écht opsluiten he mensen haha) of ze de tuin in brengen. Ook met Bas merk ik dat ik soms afstand behoef.
Zo besloot ik vrijdagmiddag de was te gaan vouwen in 1 van de slaapkamers en zette daarbij de IG-filmpjes van Anouk op. En luisterde naar haar oprechte verhaal.
Het is zoeken naar de juiste dingen om in te zetten om in balans te blijven, maar we komen er wel!

Na veel reflecteren en enige voorbereiding (weekplanning) start ik met B morgenochtend aan een nieuwe schoolweek. We hebben er echt zin in, we beginnen namelijk met een studiedag!
De kinderen hebben vrij en we gaan kuikens ophalen.
Hoe leerzaam gaat dit zijn?! 😉

In de komende periode wil ik mijn blog oppakken om mijn (pedagogische) visie, ervaringen en inspiratie te delen in deze periode van thuisblijven.

Ik ben moeder van 3 kinderen:
Kleuter (4) Vrije school onderwijs, kleuterklas
Zoon (7) Montessori onderwijs, middenbouw (groep 4)
Dochter (10) Vrije school onderwijs, klas 5 (groep 7)

Kleurplaat voor kinderen die nu thuis werken en leren! Klik hier

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s